Roligt att kunna presentera åtminstonde en, recension från nya plattan. Har ni några så hör gärna av er till mig.
Sedan så har vi dom gamla "Sista dansen" recensionerna.
Jojo har hittat några rader ur olika tidningar (tack Jojo) om CD / Vinylen "Sista dansen"...
Flera ifrågasätter den skivans existensberättigande, kanske det. Vi hade ialla fall väldigt roligt och dom som var där hoppas jag hade lika roligt, så vi får väl se skivan som ett suddigt fotografi som hjälper till att bevara ett bra minne...
- Recensioner till Rolands...
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

-[Rolands Gosskör - Nästan allt]-----------------------------------------------------------------------------------------------
Fanzinety Non Serviam nr:6
(Recensionen kommer från ett fanzine jag själv aldrig läst, men Jojo håller mig uppdaterad, som vanligt, tack)

Hannah: 3 / Thomas: 4
Som titeln beskriver är detta en skivan där nästan allt Rolands Gosskör gjort finns med. Alltifrån tidiga demotejper från det sena 70-talet, singlar samt två nyinspelningar av gamla låtar. Thomas uppskattar denna platta mycker mer än Hannah då det är nostalgi för honom. Hannah gillar de tre låtar som är med på EP:n Genom barriären, resten tycker hon är lite sisådär. Thomas gillar betydligt fler låtar men har också upptäckt till sin besvikelse att alla låtar inte riktigt håller måttet med dagen mått mätt (En del låtar spelades in fär 25 år sedan, kom igen... ÅN anm.). Utfyllnadsmaterialet är lite för stort på den här skivan vilket drar ned betyget, men vi vill påpeka att singlarna fortfarnade är stora Svenska Punk klassiker!

-[Blandade Artister - Stockholmspunk 79-91] [Fullmoon Records 2003-10]---------------------------------------------------
-The Bastard Club

Det här är alltså en samling med diverse Stockholmsband som var aktiva mellan åren 1979-1991. Lite underligt val av tidsera, men va fan. 10 olika punkakter medverkar och nivån är, minst sagt, skiftande. Jag, som är en gravt inavlad Jönköpingsgrabb, har inte varit i den kungliga hufvudstaden särskilt ofta och har än mindre någon koppling till de här punkgängen. Jag missar alltså nostalgitrippen men kanske kan se på skivan med opartiska ögon.
Skivan saknar inte guldkorn. Några låtar är riktigt bra; Rolands Gosskör kör skön allsångspunk med smarta texter och Tuppjukk låter lite som Travolta Kids, fast med grymt blås. Inte så tokigt. Brackor har en fantastisk sångerska, Krapotkin ett av tidernas bästa namn och Inferno håller stadigt en hög nivå. Bäst av alla på skivan är dock Guran Guran som med sina tre låtar underhåller och kritiserar i stil med Lars Winnerbäck fast bättre. Politiker får sig en känga i Rösta På Mig och vårt svenska land får sig ännu hårdare kängor i de andra två låtarna. Hans version av nationalsången är mördande. Lika bra som Rukornas Folkmelodi är den naturligtvis inte, men hur många låtar är det?
Tyvärr är inte allt guld och gröna skogar. Gastuba och Sighstens Grannar skrattar man inte ihjäl sig åt. Även om de sistnämnda låter lite som suveräna Tredje Könet. Kabinettet är väl okej. Incest Brothers är en besvikelse. Mest på grund av det dåliga ljudet men Black Army kunde ju blivit så mycket bättre. Ljudet är förresten lite halvtaskigt på många av låtarna, verkligen tråkigt. Skivan är helt okej men i första hand bör man köpa MNW:s Ståkkålmsjävlar, vilken är helt strålande på alla sätt. 3/5

Björn

-[VA Beat Butchers - Femton år - tolv covers][Beat Butchers ]----------------------------------------------------------------
-SPRAdio.com

Här gör banden på Beat Butchers covers på sina andra bolagskollegor och band som tidigare verkat på bolaget. Och här är det samma betyg som på 10-års plattan (som inte bjöd på covers utan outgivna spår), mycket roligt men inte så värst bra. Roger Karlsson (från kriminellt underskattade och avsomnade popbandet Tuk Tuk Rally) gör en ballad av 23 Tills "Vitt slem". Mindre lyckat eftersom refrängen är borttagen och därför tappar det som är bra med låten. Coca Carola gör en snabbare men försämrad variant av Åka bils mästerverk "Hon är nära". Men Coca-Curre dyker upp igen i sitt gamla band Rolands Gosskör och gör en suverän verision av Köttgrottornas "Jag idealist". Svänger fett! Radioaktiva Räker gör en ok verision av Coca Carolas "Upp igen". Några riktiga katastrofer finns här dock. Hans & Greta massakerar Svart Snös "1000 religioner", Åka Bil segar sönder Cocas ""Control, alt, delete" och Kötgrottorna är på sitt allra sämsta humör i somnolenta "Kanten av ett stup". Ska man ha ut högsta möjliga av denna cd så bör man EJ ha hört orginalen.
2006-04-10
gav 2 av 5 i betyg

-[Sista Dansen][Rolands Gosskör / Asta Kask]-------------------------------------------------------------------------------

-Leverkorv nr:3 (6/90)
Rolands Gosskör har tappat upprorskänslan och punken ligger bakom dem. Att försöka spela den aggresiva musiken de nu sällan klarar av är nästintill dumt. Det låter mest otajt hela tiden. Synd, mycket synd på så bra låtar "Dom låser din dörr", "Behov", "Onkel Sam och den snälle gossen" är det bästa och där finns den äkta känslan bevarad. Det är endå ett GIVET KÖP!!

-Östgöten (6/90)
Rolands Gosskör var ett riktigt "Stockholmsband" med allt vad det innebär. Deras prestation här är lika rolig som den nu rivna Berlinmuren, och jag hoppas att man nu kan sluta gräva i alla dessa gamla punkgravar. Man borde istället koncentrera sig på alla de nyskapande band som verkligen är bra. Dock kommer nog en och annan liten tonårsflicka att skutta omkring till den här gravstenen.

-Slambang Fanzine 3/4
För några år sedan släpptes nästan samtliga låtar på den här CD:n på en LP. Nu tyckte Beat Butchers att det var dags att släppa skiten på CD. Där Asta avslutar med Ångest del 1 och del 2, så tar Rolands Gosskör vid och inleder med "Dom låser din dörr". Det är den gamla sångaren Curre Sandgren som sjunger på denna återföreningsspelning som de alltså gjorde tillsammans med Asta på Vitahuset, Täby 1989. Cover på "Onkel sam & den snälle gossen" är kul, men den låter ungeför som Coca Carolas version, kanske beror det på sångaren...? (Åkes anm. Kan också vara så att Coca spelar den så som Rolands har spelat den i 10 år). Riktigt bra blir Rolands Gosskör i "Förena oss" och "Fbu" som är jättebra! Jag har faktiskt inte hört en enda av deras låtar (!) Jag släms eftersom jag uppenbarligen har missat något bra. Varför inte släppa deras gamla studioplattor på en samlings CD snart?! Känner du för en
fräsch och ösig live platta så ska du köpa "Sista dansen".

-Backstage nr: 26 (2/95)
Denna skiva är sedan länge släppt på vinyl, och den stora skillnaden är att på Cd-versionen ligger låtarna i rätt ordning. När detta spelades in hade båda banden lagt av, inspelningarna kan ses som någon variant på testamenten. Asta Kask inleder skivan och inte märks någon ringrostighet där inte, det är fullt ös rakt igenom. Även om Asta behärskar sin musikstil minutiöst, så är det Rolands Gosskör som imponerar mest på mig. Framför allt i låtar som "Långt härifrån", "Förena oss" och naturligtvis åttiotalets trallvänligaste punklåt "Fbu". Kul skiva att ha i samlingen, speciellt tack vare Rolands Gosskör.

Copyright © - Rolands Gosskör LTD 2005, gorbiDesign 2006